Ananas-paprika-broilerikastike

Makoisa ja terveellinen, turkkilaisella jogurtilla, ananaksella ja paprikalla maustettu broiskukastike, joka sopii tarjottavaksi esimerkiksi riisin kanssa.

Broilerikastike

Aika perusmättöä, mutta hyvää sellaista. Raaka-aineet jälleen kerran mahdollisimman luomua ja/tai terveellistä. Luomukanaa ei oikein tahdo saada mistään – tai sitten se maksaa todella paljon – joten nyt täytyy miehen tyytyvä broileriin.

Ainesosat

  • 300 g broilerin filettä
  • 1 purkki ananaspaloja (+ 1 dl ananasmehua)
  • 1 punainen paprika
  • 100 g turkkilaista jogurttia (luomu)
  • 1 sipuli
  • mausteita (laitoin paprikajauhetta, suolaa ja mustapippuria)

Valmistus

Ihan alkuun nappasin pannulle hieman oliiviöljyä ja kun pannun lämpö alkoi olla keskitasoa, heitin sekaan mausteet jotta maku pääsisi liukenemaan öljyyn. Sitten ruskistin kanat ja heitin kuutioidun sipulin perään hetkeksi kuullottumaan. Kun sipuli alkoi olla kauniin väristä, pilkoin ananaspaloja hieman pienemmäksi, ja nakkasin palat pannulle. Laitoin myös 1 dl ananaspurkin mehua pannulla tirajamaan. Pyörittelin mäiskettä hetken ja nappasin myös turkkilaisen jogurtin pannulle muhimaan. Sitten nappasin kannen päälle ja annoin purputtaa viitisen minuuttia. Ihan vimpaksi nappasin tällä välin kuutioimani paprikan keitokseen, ja annoin lämmetä vielä hetkisen.

kanakastike_2

Nauttiminen
Vaikkapa riisin tai pastan kanssa. Itse väänsin tähän rinnalle täysjyvä-basmatiriisiä (luomu), jonka keitin luomukasviliemikuution kera. Naminami.

Energiasisältö

Tässä ei ole otettu huomioon paistamiseen käytettyä rasva, eikä oheistarjoiluja (riisiä). Paprika ja ananas sisältävät C-vitamiinia (jota kuumennos tosin tuhoaa). Turkkilainen jogurtti sisältää hyviä maitohappobakteereja, eli vaikka maha sanoisi sprööt spöppendörf, niin se sanoo sen ainakin silleen hyvällä tavalla hellien.

  • Energia: 542 kcal
  • Hiilihydraatit: 33 g
  • Rasvat: 16 g
  • Proteiinit: 65 g