Kookos-curry-paprika-munakas

Eksoottinen välipala. Tai kevyt ruoka. Tempaisin tällaisen pikkunälkään. Vaikka kookosöljy tuoksuu lämmitysvaiheessa suunnilleen Sauronin oksennukselle, on se munakkaassa todella hyvää. Se makeuttaa evästä, sekä tasapainottaa curryn mausteisuutta ja paprikan hapokkuutta. Curryn voi halutessaan jättää pois.

Raffinoimaton luomukookosöljy on terveellistä vaikka sisältääkin tyydyttynyttä rasvaa. Se sisältää myös lauriinihappoa, jonka sanotaan vahvistavan immuniteettia. Tästä ruoasta saatavan energian määrää voi halutessaan säädellä jättämällä keltuaisia pois, tai laittamalla vähemmän kookosöljyä. Muistakaa kuitenkin, että sitä rasvaakin pitää saada. Myös dieetillä.

Ainesosat

  • 5 kananmunaa
  • 1 rkl luomukookosöljyä
  • puolikas punainen paprika
  • mausteeksi (suolaa), mustapippuria, currya ja basilikaa

Valmistus

Lämmitä pannu. Lämpö keskivaiheille. Sipaise ruokalusikallinen öljyä pannulle ja sulamisprosessin jälkeen heitä munat pannuun ja pyörittele hetki niin kuin nyt munakasta ylipäätään pyöritellään. Jossain sopivassa välissä nakkaa mausteet basilikaa lukuunottamatta sekaan. Voit peittää munakkaan kannella halutessasi. Koska pannulla on öljyä, niin munakas lipsahtaa helposti lautaselle valmistuttuaan. Kun munakas on lautasella, suikaloi paprika ja peitä sillä puolet munakkaasta. Napsi sekaan vähän tuoretta basilikaa, ja käännä puolet munakkaasta taskuksi täytteen päälle.

Nauttiminen

Iloisella mielellä ja tietoisena siitä, että syöt terveellistä safkaa pullan sijaan. Tämän voi vetää aamupalana tai kevyenä lounaana.

Energiasisältö

Ruoan sisältämä energiamäärä riippuu siitä miten isoja munia käytät, ja kuinka isolla ruokalusikalla rasvaa mätät. Omat munani (eh hee) painoivat n. 60 grammaa kappale, ja kookosöljyä on 10 grammaa. 

  • Energia: 491 kcal
  • Hiilihydraatit: 4,5 g
  • Rasvat: 37 g
  • Proteiinit: 34 g